2012-08-23

Swiatynia Jadeitowego Strumyka w Yuxi 玉溪市玉泉寺

Najwieksza atrakcja tej swiatyni jest niewatpliwie wysoka na 28-32 metry (rozne zrodla roznie podaja, a ja sie nie wdrapie i nie sprawdze, bo mam lek wysokosci) rzezba siedzacego Buddy, wykonana z sandalowca - jest to bowiem najwiekszy Budda znajdujacy sie wewnatrz swiatyni w calej Azji - tak przynajmniej sie chwala. Oczywiscie nie mozna robic zdjec.
Nie palam do tej swiatyni sympatia. Po pierwsze, jest nowa (wybudowano ja w dwutysiecznym roku), a probuje udawac stara. Po drugie, ta stara istniala, zostala zbudowana ponad 200 lat temu, ale w zupelnie innym miejscu, a ta nowa sobie bezczelnie przywlaszczyla jej miano. Po trzecie, Chinczycy jeszcze sie nia chwala, ze ta stara to byla taka malutka i niepozorna, a ta taka wielka i nowoczesna, i piekna oczywiscie, i w ogole na co komu stara swiatynia. Czyli: zepsuli, postawili podrobke i jeszcze twierdza, ze jest lepsza od oryginalu.
Oczywiscie, od momentu zbudowania, trwa w niej remont:
Mnie najbardziej z calej swiatyni przypadly do gustu malutkie rzezby chinskich zodiakow, ktorymi jest upstrzony dziedziniec.


Jesli wiec bedziecie w Yuxi, polecam raczej wycieczke nad Jezioro Pieszczenia Niesmiertelnych badz na ktoras z licznych plantacji tytoniu, albo i do fabryki tytoniu (jesli Was wpuszcza...), bo najlepsze papierosy w Chinach, sprzedawane po wiecej niz tysiac zlotych za "wagon", sa produkowane wlasnie tutaj...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Proszę, nie anonimowo!
Ze względu na zbyt dużą ilość trolli, musiałam włączyć moderowanie komentarzy. Ukażą się więc dopiero, gdy je zaakceptuję. Proszę o cierpliwość.